پرسش در مورد خواص کود سولفات آمونیوم

نوشته شده در شرکت کیمیا شیمی دیبا
نوشته شده در شرکت کیمیا شیمی دیبا

در این مقاله به چند پرسش و پاسخ مهم درباره ی کود سولفات آمونیوم می پردازیم

سوال 1- خواص کود سولفات آمونیوم چیست و برای چه مواردی استفاده می شود؟

سولفات آمونیوم به عنوان یک منبع گوگردی در کشاورزی به طور گسترده استفاده می شود و تقریباً نیمی از گوگرد مصرفی در جهان را به خود اختصاص می دهد.
در مورد مدیریت نیتروژن، کودهای آمونیوم در خاک هایی با pH بالاتر از ۷ تمایل به از دست دادن آمونیاک (NH3) به صورت گاز دارند. این موضوع در مورد کوددهی گوگردی نیز صدق می کند، اما به طور کلی در نظر گرفته نمی شود.
به عبارت دیگر، زمانی که از سولفات آمونیوم به عنوان کود گوگردی استفاده می شود، ممکن است مقداری از نیتروژن آن به صورت آمونیاک از دست رفته و به هدر رود. این موضوع می تواند به معنای کاهش کارایی کود و ضرر اقتصادی برای کشاورزان باشد.

سوال 2- چه مقدار نیتروژن در آمونیوم سولفات وجود دارد؟

21 درصد نیتروژن .گرانول خشک با 21 درصد نیتروژن و 24 درصد گوگرد. عمدتاً در جاهایی که نیاز به نیتروژن و گوگرد وجود دارد استفاده می شود.

سوال 3- آیا استفاده از سولفات آمونیوم خطرناک است؟

 آهن سولفات آمونیوم می تواند در هنگام تنفس روی شما تأثیر بگذارد.  تماس می تواند پوست و چشم را تحریک کند.  تنفس سولفات آمونیوم آهن می تواند بینی و گلو را تحریک کرده و باعث سرفه و خس خس سینه شود.  قرار گرفتن در معرض زیاد ممکن است باعث تهوع، درد معده، اسهال، استفراغ و خواب آلودگی شود.

سوال 4- NPK سولفات آمونیوم چیست؟

سولفات آمونیوم یک کود شیمیایی است که به عنوان منبع نیتروژن و گوگرد برای گیاهان استفاده می شود. NPK سولفات آمونیوم به طور خاص حاوی 21 درصد نیتروژن، 0 درصد فسفر و 0 درصد پتاسیم است. این کود به صورت گرانول یا پودر در دسترس است و می توان از آن در انواع مختلف خاک و برای طیف وسیعی از گیاهان استفاده کرد.

قیمت کود شیمیایی

جهت خرید کود شیمیایی و اطلاع از قیمت و نحوه سفارش با کارشناسان فروش ما در کیمیا شیمی دیبا تماس بگیرید.

شماره تماس کارشناسان : 09183655600 – 09121423700

سوال 5- کود سولفات آمونیوم ( AMS )برای چه استفاده می شود؟

سولفات آمونیوم یک کود محبوب در کشاورزی است که در موارد مختلف استفاده می شود: در مزارع برای کشت گندم، جو، ذرت و سایر غلات بسیار کاربرد دارد همچنین به عنوان منبع نیتروژن و گوگرد برای گیاهان مورد استفاده قرار میگیرد.
در علفزارها برای تقویت رشد چمن و یونجه بسیار اهمیت دارد همچنین به عنوان منبع گوگرد برای افزایش کیفیت علوفه کود مهمی به حساب می آید.
به طور خاص برای کلزا و سیب زمینی مفید است. گوگرد موجود در سولفات آمونیوم به تولید پروتئین و روغن در این گیاهان کمک می کند در اروپای جنوبی و سایر نقاط جهان
برای کوددهی مرکبات، قهوه، برنج، چای، موز، آناناس، چغندر قند و دانه های سویا اهمیت دارد.

15 پرسش و پاسخ مهم درباره ی کود شیمیایی

سوال 6- تفاوت بین کود ATS و AMS چیست؟

ATS مخفف Ammonium Thiosulfate است. AMS مخفف Ammonium Sulfate است. هر دو کود منبع نیتروژن و گوگرد برای گیاهان هستند.

ATS حاوی 21-0-0 NPK (21% نیتروژن، 0% فسفر، 0% پتاسیم) است.

AMS حاوی 21-0-0-24 NPK (21% نیتروژن، 0% فسفر، 0% پتاسیم، 24% گوگرد) است.

AMS همچنین با ATS متفاوت است زیرا تمام گوگرد موجود در AMS بلافاصله به شکل سولفات در دسترس گیاهان قرار می گیرد، در حالی که ATS به شکل سولفات حاوی گوگرد نیست، اما پس از استفاده در خاک به سولفات تبدیل می شود.

گوگرد موجود در AMS به طور کامل به شکل سولفات است که به راحتی توسط گیاهان جذب می شود. گوگرد موجود در ATS به شکل تیوسولفات است. تیوسولفات در خاک توسط میکروب ها به سولفات تبدیل می شود. این فرآیند تبدیل زمان می برد، بنابراین ATS به سرعت AMS گوگرد را به گیاهان ارائه نمی دهد.

سوال 5- چقدر گوگرد در ATS وجود دارد؟

 ATS 26% گوگرد است. از این مقدار 50 درصد گوگرد عنصری و 50 درصد آن سولفات است. این مهم است زیرا فقط سولفات به راحتی در دسترس گیاه است.

سوال 6- چه مقدار سولفات آمونیاک برای هر محصول باید استفاده شود؟

استفاده عمومی و چمنزار: – 45 گرم در هر متر مربع استفاده شود. سبزیجات: – 45 گرم در هر متر مربع استفاده شود. هر 3 هفته یکبار استفاده را تکرار کنید. درختان میوه: – 200 گرم برای هر سال رشد درخت تا 2 کیلوگرم استفاده شود.

سوال 7- چه مقدار آمونیوم سولفات در هر بوته باید استفاده شود ؟

1 قاشق غذاخوری در هر بوته

اگر از کود گرانول خشک استفاده می کنید، باید سولفات آمونیوم را به میزان 1 قاشق غذاخوری در هر بوته استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که بیش از حد استفاده نکنید زیرا کودهای نیتروژن دار هستند

سوال 8- سولفات آمونیوم در چه مقدار آب باید حل شود ؟

30 گرم سولفات آمونیوم در هر لیتر آب حداکثر مقدار سولفاتی است که می توان در آب حل کرد. برای استفاده از سولفات آمونیوم به صورت مایع، 30 گرم سولفات آمونیوم را با یک لیتر آب مخلوط کنید و سپس مخلوط را در 2 متر مربع از سطح خاک پخش کنید.

سوال 9- آیا سولفات آمونیوم pH را کاهش می دهد؟

استفاده طولانی مدت از کودهای آمونیاکی باعث کاهش تدریجی PH و حفظ آن در محدوده مطلوب می شود. سولفات آمونیوم یا سولفات آهن می توانند گزینه های بهتری برای باغبان خانگی باشند زیرا احتمال استفاده بیش از حد محدود است.

سوال 10- چه گیاهانی از این کود سود می برند؟

سولفات آمونیوم حاوی 21 درصد نیتروژن است که کود خوبی برای هر گیاه در حال رشد از جمله گیاهان همیشه سبز است.

سوال 11- خواص کود سولفات آمونیوم یا اوره بیشتر است ؟ کدام بهتر است ؟

اوره و سولفات آمونیوم هر دو کودهای ازته هستند که برای رشد برنج استفاده می شوند
اوره ارزان تر از سولفات آمونیوم  است. اوره سریعتر توسط گیاهان جذب می شود . اوره به عنوان منبع نیتروژن برای رشد اولیه برنج مناسب تر است. اما به راحتی از دست می رود (به صورت گاز آمونیاک) و در خاک های قلیایی کمتر موثر است. سولفات آمونیوم  به آرامی در خاک آزاد می شود و به هدر رفتن نیتروژن کمک می کند ،در خاک های قلیایی موثرتر است حاوی گوگرد است که برای رشد برنج ضروری است سولفات آمونیوم گران تر از اوره است، کندتر توسط گیاهان جذب می شود

سوال 12- میزان کاربرد سولفات آمونیوم برای حل شدن در آب ( محلول پاشی ) چقدر است؟

توصیه می کنیم 1 تا 3 قاشق غذاخوری در هر گالن آب را حل کنید. می توانید برگ ها را با محلول سولفات آمونیوم اسپری کنید یا فقط گیاه را آبیاری کنید.

لطفاً مطمئن شوید که بیش از حد استفاده نکنید و آن را زمانی که بیرون خنک است و در معرض نور مستقیم خورشید نیست اسپری کنید زیرا می تواند به راحتی گیاهان شما را بسوزاند و به آنها آسیب برساند.

سوال 13- آیا این کود برای زغال اخته خوب است؟

بله، بهترین نوع کود نیتروژن برای زغال اخته آمونیوم است و سولفات آمونیوم یکی از بهترین و مقرون به صرفه ترین منابع نیتروژن آمونیوم است. همچنین باید از استفاده از نیترات نیتروژن در زغال اخته خودداری کنید زیرا به یون های نیترات بسیار حساس هستند و به راحتی به زغال اخته آسیب می رسانند.

 علاوه بر این، از آنجایی که زغال اخته بسیار حساس است، باید مطمئن شوید که کود نیتروژن در دسترس را بیش از حد استفاده نکنید زیرا می تواند به طور جدی به گیاهان آسیب برساند یا از بین ببرد.

سوال 14- آیا خواص کود سولفات آمونیوم برای گیاه گوجه فرنگی مفید است؟

اگر از کود گرانول خشک بری گوجه فرنگی استفاده می کنید، باید سولفات آمونیوم را به میزان 1 قاشق غذاخوری در هر بوته استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که بیش از حد استفاده نکنید زیرا کودهای نیتروژن می توانند گیاهان را به راحتی از بین ببرند.

سوال 15- چه مقدار آمونیاک برای تولید کود استفاده می شود؟

امروزه تقریباً 80 درصد آمونیاک تولیدی سالانه برای تولید کود مورد استفاده قرار می گیرد. کوددهی باعث بهبود تغذیه گیاه، رشد گیاه، بهبود کیفیت محصول و … می شود

سوال 16- مقدار آمونیوم سولفات برای پیاز چقدر باید باشد؟

پیاز به منبع بالایی از نیتروژن نیاز دارد. یک کود مبتنی بر نیتروژن (سولفات آمونیوم یا نیترات آمونیوم) باید به میزان یک فنجان در هر 6 متر استفاده شود. اولین کاربرد باید حدود سه هفته پس از کاشت باشد و سپس هر 2 تا 3 هفته یکبار به کاربردها ادامه دهید

سوال 17- مقدار سولفات آمونیوم در هر لیتر آب چقدر باید باشد ؟

مقدار سولفات آمونیوم در هر لیتر آب 30 گرم است. 30 گرم سولفات آمونیوم را با یک لیتر آب مخلوط کنید. مخلوط را به طور کامل هم بزنید تا سولفات آمونیوم حل شود. محلول را در 2 متر مربع از سطح خاک پخش کنید.

سوال 18- مقدار نیتروژن در AMS چقدر است؟

5 تا 6 . محلول سولفات آمونیوم معمولاً دارای pH در محدوده 5 تا 6 است، بنابراین اگر نمونه پروتئین به اندازه کافی بافر نشده باشد، یعنی توانایی خنثی کردن اسید را نداشته باشد، اضافه کردن سولفات آمونیوم می تواند pH آن را کمی کاهش دهد.

شماره تلفن خود را جهت دریافت تخفیفات فصلی کود شیمیایی و استعلام قیمت وارد کنید

    سوال 19- چه مقدار فسفر در سولفات آمونیوم وجود دارد؟

    سولفات آمونیوم فسفر ندارد.

    سولفات آمونیوم از دو یون آمونیوم (NH4+) و یک یون سولفات (SO42-) تشکیل شده است. هیچ اتم فسفری در فرمول شیمیایی سولفات آمونیوم (NH4)2SO4 وجود ندارد.

    کودهای شیمیایی که فسفر دارند:

    سوپر فسفات تریپل (TSP): حاوی 46% P2O5

    دی آمونیوم فسفات (DAP): حاوی 46% P2O5 و 18% N

    مونو آمونیوم فسفات (MAP): حاوی 52% P2O5 و 12% N

    فسفات آمونیوم: حاوی 20-28% P2O5 و 12-20% N

    سوال 20- کدام کود دارای بیشترین نیتروژن است؟

    اوره بالاترین میزان نیتروژن را در بین کودهای جامد با 46 درصد نیتروژن دارد

    سوال 21- منبع طبیعی سولفات آمونیوم چیست؟

    سولفات آمونیوم به طور طبیعی در دو منبع اصلی یافت می شود:

    1. به عنوان ماده معدنی ماسکگنیت:

    ماسکگنیت نام معدنی است که از سولفات آمونیوم تشکیل شده است.

    این ماده معدنی کمیاب است و در فومارول های آتشفشانی یافت می شود.

    فومارول ها منافذ یا ترک هایی در زمین هستند که از آنها گازهای داغ و بخار آب خارج می شود.

    1. در برخی از زباله ها به دلیل آتش سوزی زغال سنگ:

    هنگامی که زغال سنگ می سوزد، گوگرد موجود در آن به دی اکسید گوگرد تبدیل می شود.

    دی اکسید گوگرد در هوا با آب ترکیب شده و اسید سولفوریک را تشکیل می دهد.

    اسید سولفوریک با آمونیاک موجود در هوا ترکیب شده و سولفات آمونیوم را تشکیل می دهد.

    سولفات آمونیوم در زباله های باقی مانده از آتش سوزی زغال سنگ یافت می شود.

    سوال 22- چرا این کود گران است؟

    زنجیره تولید و تامین سولفات آمونیوم نیز نقش بسزایی در تعیین قیمت بازار دارد. در دسترس بودن و هزینه مواد خام، قیمت انرژی و فرآیندهای تولید بر هزینه کلی تولید تأثیر می گذارد و به طور مستقیم بر قیمت بازار سولفات آمونیوم تأثیر می گذارد.

    سوال 23- آیا می توان اوره را با سولفات آمونیوم مخلوط کرد؟

    اوره و سولفات آمونیوم دو نوع کود نیتروژنه هستند. اوره حاوی 46% نیتروژن است، در حالی که سولفات آمونیوم 21% نیتروژن دارد.

    مخلوط کردن اوره و سولفات آمونیوم می تواند مزایایی داشته باشد، از جمله: کاهش تلفات نیتروژن: اوره به راحتی به آمونیاک تبدیل می شود که می تواند از خاک فرار کند. سولفات آمونیوم به تثبیت نیتروژن در خاک کمک می کند.

    افزایش تنوع مواد مغذی: مخلوط اوره و سولفات آمونیوم طیف وسیع تری از مواد مغذی را برای گیاهان فراهم می کند.

    تاثیر pH خاک: تبخیر آمونیاک (NH3-N) از اوره به pH خاک بستگی دارد. در خاک های قلیایی، تبخیر آمونیاک بیشتر است.

    مخلوط کردن اوره با سولفات آمونیوم می تواند pH خاک را کمی اسیدی کند و به کاهش تبخیر آمونیاک کمک کند.

    کیفیت مخلوط: مخلوط کردن اوره و سولفات آمونیوم بر کیفیت مخلوط از نظر ویژگی های فیزیکی و شیمیایی آن تأثیر منفی نمی گذارد. مخلوط کردن اوره و سولفات آمونیوم می تواند تلفات نیتروژن را کاهش دهد، تنوع مواد مغذی را افزایش دهد و تبخیر آمونیاک را در خاک های قلیایی کاهش دهد.

    کیفیت مخلوط اوره و سولفات آمونیوم از نظر ویژگی های فیزیکی و شیمیایی تحت تأثیر قرار نمی گیرد.

    سوال 24- آیا سولفات آمونیوم برای سیر مفید است؟

    سیر در خاک هایی با pH بین 6-7 بهترین رشد را دارد. منابع کود سولفات مانند آمونیوم، پتاسیم و سولفات کلسیم سولفات را به آسانی در دسترس محصول سیر قرار می دهند.

    سوال 25- دوام آمونیوم سولفات در خاک چقدر است؟

    چهار تا شش هفته

    سولفات آمونیوم حاوی 21 درصد نیتروژن و 24 درصد گوگرد است و می توان از آن به عنوان خوراک دانه ای و مایع استفاده کرد که آن را به یک محصول کود معدنی برای چمن های فصل سرد و گرم تبدیل می کند.

    سوال 26- چه اسیدی در سولفات آمونیوم استفاده می شود؟

    سولفات آمونیوم از واکنش بین یک اسید قوی یعنی اسید سولفوریک و یک باز ضعیف یعنی هیدروکسید آمونیوم تشکیل می شود. از این رو، نمک دارای pH کمتر از 7، یعنی pH اسیدی است.

    سوال 27- آیا خواص کود سولفات آمونیوم برای رشد پیاز کمک کننده است ؟

    بله، خواهد شد. هر کود نیتروژن باعث بهبود رشد می شود و سولفات آمونیوم حاوی 21 درصد نیتروژن است.

    توصیه می کنیم 1 قاشق غذاخوری در هر 5 گالن آب استفاده کنید و آن را به صورت هفتگی استفاده کنید.

    سوال 28- 21-0-0 به چه معناست؟ یعنی این مقدار نیتروژن بسیار بالایی دارد؟

    کودها معمولاً 3 عدد دارند، اولی درصد نیتروژن (N)، دومی درصد فسفر (P) و سومی پتاسیم (K) است.

    ما همچنین انواع مختلفی از نیتروژن مانند آمونیاک و نیترات را داریم و همانطور که از نام سولفات آمونیوم مشخص است حاوی 21 درصد نیتروژن آمونیکی است که نیتروژن به راحتی برای گیاهان در دسترس است.

    لطفاً توجه داشته باشید که نیتروژن 21 درصد بالاترین کود نیتروژن نیست (مثلاً اوره 46-0-0 حاوی 46 درصد نیتروژن است) اما کود نیتروژن نسبتاً بالایی است.

    سوال 29- آیا سولفات آمونیوم برای حیوانات خانگی بی خطر است؟ آیا حیوانات خانگی می توانند بعد از استفاده از این کود روی چمن من بروند؟

    بله، سولفات آمونیوم کاملا بی خطر است و پس از استفاده به حیوانات خانگی شما آسیبی نمی رساند. لطفاً پس از استفاده از این محصول، چمن خود را به طور کامل آبیاری کنید.

    سوال 30- آیا خواص کود سولفات آمونیوم برای چمن مناسب است؟

    بله، سولفات آمونیوم یک کود عالی است که اگر چمن شما به نیتروژن نیاز دارد به چمن خود اضافه کنید. توصیه می کنیم از سولفات آمونیوم به جای اوره برای چمن استفاده کنید.

    سوال 31- آیا خواص کود سولفات آمونیوم برای درختان انار مناسب است؟

    بله، اگر به دنبال یک کود نیتروژن برای افزودن به درختان انار خود هستید، سولفات آمونیوم بهترین انتخاب است. علاوه بر این، سولفات آمونیوم به میزان 21 درصد نیتروژن، حاوی 24 درصد گوگرد نیز می باشد که به کاهش سطح pH خاک کمک می کند تا برای انار مناسب تر شود.

    توجه: انار خاک کمی اسیدی (pH = 5.5 تا 7) را ترجیح می دهد.

    15 پرسش و پاسخ مهم درباره ی کود شیمیایی

    سوال 32- آیا سولفات آمونیوم کود خوبی برای گیاهان همیشه سبز است؟

    بسته به کیفیت خاک می توان از سولفات آمونیوم در گیاهان همیشه سبز استفاده کرد. سولفات آمونیوم حاوی 21 درصد نیتروژن است که کود خوبی برای هر گیاه در حال رشد از جمله گیاهان همیشه سبز است.

    با این حال، به دلیل محتوای گوگرد 24 درصد، سولفات آمونیوم سطح pH خاک را نیز کاهش می دهد، بنابراین باید مطمئن شوید که سطح pH خاک شما خیلی پایین نمی آید.

    با ما باشید

    مشاهده مقالات دیگر

    کارخانه تولید کود شیمیایی

    کارخانه کود شیمیایی

    فهرست مطالب کارخانه کود شیمیایی کارخانه‌ تولید کود شیمیایی و اهمیت آن‌ در کشاورزی کود شیمیایی به محصولاتی گفته می‌شود که حاوی عناصر غذایی ضروری برای

    Read More »
    بهترین کود شیمیایی برای زعفران

    بهترین کود شیمیایی برای زعفران

    فهرست مطالب بهترین کود شیمیایی برای زعفران زعفران، طلای سرخ ایران، یکی از ارزشمندترین و گران‌قیمت‌ترین ادویه‌های جهان است که به دلیل خواص دارویی و کاربردهای

    Read More »
    کود حیوانی یا انسانی

    کود حیوانی یا شیمیایی

    فهرست مطالب کود شیمیایی اوره برای گوجه فرنگی مقایسه کود حیوانی و شیمیایی در این مقاله ابتدا نسبت به 2 کود شیمیایی و حیوانی شناخت نسبی

    Read More »
    کود شیمیایی برای درخت گردو

    کود شیمیایی برای درخت گردو

    فهرست مطالب کود شیمیایی اوره برای گوجه فرنگی بهترین کود شیمیایی برای درخت گردو درخت گردو، یکی از درختان میوه‌ای ارزشمند است که نیاز به مراقبت

    Read More »
    کود شیمیایی سفید برای گلدان

    کود شیمیایی سفید برای گلدان

    فهرست مطالب اهمیت استفاده از کود شیمیایی سفید در گلدان‌ها استفاده از کود شیمیایی در گلدان‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است زیرا محیط گلدان به دلیل

    Read More »
    ASAYESH GHIR DELIJAN CO
    WWW.ASAYESHGHIR.COM
    آیا سوال بی جوابی دارید؟
    همین حالا با ما تماس بگیرید!

    همیشه قبل از خرید محصولات تخصصی، حتما با تولید کنندگان آن محصولات مشورت کنید

    دانلود 15 پرسش و پاسخ مهم

    لطفا برای دریافت لینک دانلود اطلاعات نام و شماره موبایل را وارد نمایید
    × سوال خود را بپرسید